حجاب و اصل آزادی

استاد مطهری در رابطه با اشکالاتی که به حجاب زن می گیرند نوشته اند:یکی از ایراد های که بر حجاب گرفته اند این است که موجب سلب آزادی است,که یک حق طبیعی بشر است می گرددونوعی توهین به حیثیت انسانی زن به شمار می رود .می گویند احترام به حیثیت وشرف انسانی یکی از موارد اولیه حقوق بشر است .هر انسانی شریف وآزاد است ,مرد باشد یا زن , سیاه باشد یا سفید,تایع هرکشور یا مذهبی که باشد.

مجبور ساختن زن به اینکه حجاب داشته باشد بی اعتنایی به حق آزادی واهانت به حیثیت انسانی اوست و به عبارت دیگر ظلم فاهش است بهزن و همچنین حکم متطابق عقل وشرح به اینکه هیچ کس بدون دلیل نباید اسیر وزندانی گرددوظلم به هیچ کس و به هیچ صورت وبه هیچ بهانه نباید واقع شود,ایجاب می کند که این امر حجاب از میان برود .

پاسخ:

یک بار دیگر لازم است تذکر دهیم که فرق بین زندانی کردن زن در خانه وبین موظف دانستن او به اینکه وقتی می خواهد با مرد بیگانه مواجه شود پوشیده باشد.

در اسلام محبوس ساختن واسیر کردن زن وجود ندارد.حجاب در اسلام یک وظیفه ای است بر عهده زن نهاده شده که در معاشرت و برخورد با مرد باید کیفیت خاصی در لباس پوشیدن مراعات کند.این وظیفه نه از ناحیه مرد براو تحمیل شده است ونه چیزی است که با حثیت وکرامات او منافات داشته باشد ویا تجاوز به حقوق طبیعی او که خداوند برایش خلق کرده است محسوب شود.

اگر رعایت پاره ای از مصالح اجتماعی ,زن یا مرد را مقید سازد که در معاشرت روش خاصی را اتخاذ کنند و طوری راه بروند که آرامش دیگران را به هم نزنند وتعادل اخلاقی را از بین نبرند ,چنین مطلبی را زندانی کردن یا بردگی نمی توان نامید وآن را منافی حیثیت انسانی و اصل "آزادی"فرد نمی توان دانست .

در کشور های متمدن جهان در حال حاضر چنین محدودیت های  برای مرد وجود دارد .اگر مردی با لباس خواب از خانه خارج شود ویا حتی با پیژامه بیرون آید ,پلیس ممانعت کرده به عنوان اینکه این عمل بر خلاف اجتماع است .او را جلب می کند.هنگامی که مصالح اخلاقی و اجتماعی ,افراد واجتماع را ملزم کند که در معاشرت خود اصول خاصی را رعایت کنند .مثلا با لباس کامل بیرون بیا یند ,چنین چیزی نه بردگی نام دارد ونه زندانی وضد آزادی وحثیت انسانی است .ونه به ظلم ونه ضد حکم عقل به شمار می رود .

بر عکس پوشیدن زن در همان حدود ی که اسلام تعیین کرده است موجب کرامت واحترام بیشتر اوست ,زیرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق معصون می دارد .

شرافت زن اقتضا می کند که هنگامی که از خانه بیرون می رود متین  سنگین وبا وقار باشد ,طرز رفتار ولباس پوشیدن  هیج گونه عمدی که باعث تحریک شود به کار نبرد ,زبان دار لباس نپوشد,زبان دار راه نرود ,چه آن که گاهی اوقات ژستها سخن می گویند ,راه رفتن انسان سخن می گوید و...

آیا حیثیت زن ایجاد می کند که اینچنین باشد ؟آیا اگر ساده وآرام بیاید وبرود ,حواس پرت کن نباشد و نگاه های گناه آلود را به خود جلب نکند ,بر خلاف حیثیت زن یا بر خلاف حیثیت مرد یا بر خلاف مصالح اجتماع یا بر خلاف اصل آزادی است ؟آری اگر کسی بگوید زن را باید در خانه حبس ودر راه به رویش قفل کرد وبه هیچ وجه اجازه بیرون رفتن از خانه به او نداد ,البته این با آزادی طبیعی وحیثیت انسانی وحقوق زن منافات دارد .چنین چیزی در حجابهای غیر اسلام بوده است ولی در اسلام نبوده ونیست.

[ ] [ فرشته آسمانی ]
[ ۰نظر ]
نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دعای عظم البلا

قالب وبلاگ

قالب میهن بلاگ


IranSkin go Up