چگونه عبادت کنیم؟

روش عبادت را باید از قرآن وعترت آموخت.آنگونه که آدرس هر خانه را باید از صاحب خانه گرفت.آیات قرآن واحادیث معصومین ،بهترین عبادت را کدام می دانند وچه اوصافی برای آن می شمارند ؟جواب را باید از قرآن وعترت دریافت .پس مروری بر کلمات اولیا دین می کنیم:


1-آگاهانه


در حدیث است :

دو رکعت نماز عالم ،بهتر از هفتاد رکعت نماز جاهل است.

ورسول خدا فرموده است:از نماز ،آن قسمتی مورد قبول است که انسان بر اساس تعقل وآگاهی بخواند.

نماز آگاهانه انست که انسان بداند چه می کند ،چه می گوید،با که صحبت می کند ،حضور قلب وتوجه به خدا داشته باشد .پیامبر(ص)فرموده اند:دورکعت نماز با توجه ،ازشب زنده داری غافلانه بهتر است.

وامام صادق می فرماید:

هر کس دو رکعت نماز بخواند وبداند با که سخن می گوید وچه می گوید ،گناهانش بخشیده می شود .



2-عاشقانه


آنگونه که بیمار،از غذای لذیذ، لذت نمی برد،عبادت کنندگان بی شوق هم ،لذتی از پرستش نمی برند.عبادت باید همراه محبت وعشق ونشاط ولذت باشد ، نه همراه کسالت وبیحالی وافسرده دلی.

نشاط در عبادت،امتیازی است که انسان های شیفته دل از آن برخوردارند.زمینه آن را هم باید با معرفت وتوجه به دست آورد .عبادت زوری وتحمیلی ،بی نتیجه است.


3-خالصانه



گوهر خلوص،به عبادت ها ارزش واعتبار می بخشد وعبادتی که خالص برای خدا نباشد وریا،نفاق وشهرت طلبی وعوام فریبی باشد ،فاقد ارزش است ونزد خداوند هم پذیرفته نیست .

قرآن می فرماید:

(هرکه به خداوقیامت ایمان دارد )کسی را در عبادت ،شریک خدا نسازد.سوره کهف آیه 110

امام رضا فرمود:هر کس با طرح عبادت خویش در جامعه ،خود را مشهور می کند ،نسبت به دین او بد بین باشید.

چنین کسانی از دین ،دامی برای فریب مردم می سازند.عبادت بی اخلاص ،همچون جسم بی جان وپیکر بی روح است .وبه تعبیر قرآن ،مردم فرمان نیافته اند مگر آن  که با دینی خالص خدا را بپرستند .


4-خاشعانه



خشوع ،آن توجه قلبی به پروردگاروداشتن حالتی است که مناسب با عظمت خداوند است .پرستش خدا باید همرا باقلبی سرشار از احساس عظمت خدا وکوچکی ونیاز در مقابل او باشد.قرآن ،در وصف مومنان رستگار ،( خشوع نماز)را بیان می کند.

این خشوع قلبی ،باید سراسر وجود اهل عبادت را فرا بگیرد .راه به دست آوردن آن ،اینست که نماز گزار ،چنان عبادت کند که گویا خدا را می بیند وذلت وکوچکی خویش را در برابر قدرت وعظمت او حس کند .

5-مخفیانه



انسان ،مصون از دام های شیطان نیست وعبادت های عابد ،چه بسا با عجب وریا وخودنمایی تباه می شود .را غلبه بر این آفت ،عبادت های پنهانی است.

البته این در مواری است که خود 

اسلام ،دستور به عبادت های علنی (مثل نماز جماعت وجمعه وحج )نداده باشد ،چرا که نماز جماعت در مسجد بر تر از نماز فرادی در خانه است .عبادت مخفیانه بسیاری اوقات ،جلوی ریا وتباه شدن عبادت را می گیرد.


[ ] [ فرشته آسمانی ]
[ ۰نظر ]
نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دعای عظم البلا

قالب وبلاگ

قالب میهن بلاگ


IranSkin go Up