آثار و برکات نماز جمعه
در مراسم هفتگى اجتماعى مسلمین ، نماز جمعه جایگاه والایى دارد و نه تنها یک عبادت ، بلکه مظهر وحدت مسلمین و شکوه و عظمت اسلام است و آگاهى پیروان قرآن را بالا مى برد و نماز عبادى ، سیاسى محسوب مى گردد.
قرآن کریم ، درباره نماز جمعه ، مى فرماید: یَااءَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوَّاْ إِذَا نُودِىَ لِلصَّلَوةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْاْ إِلَى ذِکْرِ اللّهِ وَذَرُواْ الْبَیْعَ ۱
اى ایمان آوردگان ! وقتى به نماز روز جمعه ندا داده مى شود، به سوى یاد خدا بشتابید و داد و ستد را راها کنید.
کیفیّت نماز جمعه
نماز جمعه در عصر غیبت ، واجب تخییرى است و انسان مى تواند نماز جمعه بخواند یا نماز ظهر.
نماز جمعه دو رکعت است و حتماً باید بصورت جماعت خوانده شود. پیش از نماز، دو خطبه واجب است که خطیب ، در آنها علاوه بر دعوت به تقوا، مسائل اجتماعى سیاسى مسلمانان را هم باید مطرح کند.
وقت آن ، از آغاز ظهر تا حدود یک ساعت پس از اذان است و از آن دیرتر روا نمى باشد.
حداقل افرادى که با حضور آنان نماز جمعه تشکیل مى شود، پنج نفر است . فاصله دو نماز جمعه ، نباید کمتر از یک فرسخ باشد.
گوش دادن به خطبه هاى نماز جمعه واجب است . شرکت نکردن بدون عذر، در نماز جمعه ، نشانه نفاق است .
بهتر است که امام جمعه ، در رکعت اوّل ، پس از حمد، سوره جمعه را بخواند و در رکعت دوم ، سوره منافقین را.
رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرموده است : خداوند با سوره جمعه ، مؤ منان را گرامى داشته است ، از این رو، پیامبر صلّى اللّه علیه و آله به عنوان بشارت آنان ، جمعه را سنّت کرده و بعنوان توبیخ منافقان ، سوره منافقین را لازم ساخته است .[2]
اهمیّت نماز جمعه
در این زمینه ، احادیث بسیارى نقل شده که در اینجا مجال پرداختن به آنهانیست .[3]
رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله نماز جمعه را حج مساکین دانسته [4]و آنرا موجب آمرزش گناهان شمرده است .[5]
نماز جمعه ، نمایش وحدت و قدرت مسلمانان و میعاد نمازگزاران مؤ من است .
رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در آغاز هجرت ، وقتى به مدینه رسید، اوّلین نماز جمعه را براى مردم بپا داشت و این اجتماع شکوهمند و سازنده را پایه گذارى کرد.
این نماز، بعد سیاسى و حکومتى دارد. خطیب و امام جمعه ، یا حاکم مسلمین است ، یا کسى که از طرف رهبرى ، به این سمت منصوب شده است
آثار نماز جمعه
. برکات و آثار سازنده تربیتى و اجتماعى این عبادت سیاسى بسیار است ، که به چند نمونه اشاره مى شود:
1- تقویت روحیّه اخوت و برادرى
چرا که همه ، از هر جا، در یک مجمع و مصلاّ گرد مى آیند و با رنگ ها و نژادهاى مختلف کنار هم مى نشینند. آنچه در نماز جماعت بود، به مراتب بیشتر و قوى تر در نماز جمعه ، این تجمّع هفتگى مسلمانان وجود دارد.
2- تشکّل نیروهاى اسلام
این عبادت ، به نوعى مسلمانان را بر محور عبادت و نماز، تکشّل و یکپارچگى مى بخشد و مایه ارعاب دشمنان اسلام و خنثى شدن توطئه هاى تفرقه افکنانه و شایعه هاى آنان است .
3- رشد فکرى سیاسى مسلمان
به مقتضاى مطالب آگاهى بخشى که در خطبه هاى جمعه بیان مى شود، مردم از مسائل سیاسى کشور خود و جهان با خبر مى شوند و با آشنایى به وظایف اجتماعى خویش ، در صحنه اجتماع حضور بیشتر مى یابند.
4- تقویت روحیه جمعى
این نیز از آثار نماز جمعه است که قطره هاى پراکنده افراد انسانى را در یک اقیانوس ، گرد مى آورد و همه با ارتباط متقابل و شناسایى هم ، روحیه اجتماعى پیدا مى کنند و انزوا و فردگرایى از بین مى رود.
5- مرکزیّت بسیج مردم
سنگر نماز جمعه ، بهترین جاى دعوت مردم به بسیج شدن براى جهاد و دفاع و حلّ مشکلات اجتماعى و یارى رسانى به دیگران است . این قدرت عظیم مردمى که در نماز جمعه متجلّى مى شود، همواره مورد توجّه بوده و در صدر اسلام نیز، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و امیرالمؤ منین علیه السلام از مساجد و پس از خطبه ها، افراد را بسیج کرده و به جبهه هاى جهاد، مى فرستادند.
و بسیارى آثار دیگر...[6]
سیره اولیاء دین در نماز جمعه
روش رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و پیشوایان معصوم درباره نماز جمعه ، بیانگر اهمیّت آن و ضرورت اهتمام به این فریضه است .
در روایت است که على علیه السلام فرمود: روز پنجشنبه ، دوا(هاى ضعیف کننده ) نخورید، پرسیدند: چرا؟ فرمود: براى آنکه شمارا از حضور در نماز جمعه باز ندارد.[7]
امام صادق علیه السلام مى فرماید: وَ کانَ اَصحابُ النّبىِ یَتَجَهّزُونَ لِلْجُمْعةِ یومَ الخَمیسِ، لِضیقِ الْوَقتِ[8] یاران پیامبر، آن روز پنجشنبه براى جمعه آماده مى شدند، چرا که جمعه (بخاطر کارهایى که دارد) وقت تنگ است .
امیرالمؤ منین علیه السلام زندانیان و متّهمان پرونده هاى بدهکارى ، تهمت و... را براى نماز جمعه بیرون مى آورد، تا در نماز جمعه حضور داشته باشند، و اولیاء آنان ضمانت مى کردند که برگردند. فاسقان زندانى را هم براى شرکت در نماز جمعه ، بیرون مى فرستاد، با کنترل و مراقبت .[9]
على علیه السلام به عنوان بزرگداشت نماز جمعه و تعظیم این شعائر، پابرهنه براى نماز جمعه حاضر مى شد و کفشها را در دست چپ مى گرفت و مى فرمود: این نماز، جایگاه خاصّ الهى است ، و این کار را از روى تواضع در برابر خداوند انجام مى داد.[10]
با این حساب ، اهمیّت این فریضه آشکار مى شود و مسلمانان متعهّد نباید از حضور در این صحنه سیاسى عبادى غفلت ورزند.
امام امّت فرموده است :
نمازجمعه ، که نمایشى از قدرت سیاسى واجتماعى اسلام است ، باید هر چه با شکوهتر و پر محتواتر اقامه شود... ملّت عظیم و عزیز، با شرکت خود، باید این سنگر اسلامى را هر چه عظیمتر و بلند پایه تر، حفظ نماید، تا به برکت آن ، توطئه هاى خائنان و دسیسه هاى مفسدان خنثى شود.[11]
[1] جمعه : 9.
[2] میزان الحکمه ، ج 5، ص 426.
[3] به منابع زیر مراجعه کنید: بحارالانوار، ج 89، ص 122. وسائل الشیعه ، ج 5، ص 1. من لایحضر، ج 1، ص 409، کنزالعمال ، ج 7، ص 707 و ج 8، ص 368.
[4] الجمعة حجّ المساکین ، بحارالانوار، ج 89، ص199.
[5] وسائل الشیعه ، ج 5، ص 3.
[6] درباره نماز جمعه ، جزوه نماز شکوهمند جمعه ... از انتشارات در راه حق ، براى مطالعه مفید است
[7] وسائل الشیعه ، ج 5، ص 47.
[8] وسائل الشیعه ، ج 5، ص 28.
[9] مستدرک الوسائل ، ج 6، ص 27.
[10] بحارالانوار، ج 86، ص 255.
[11] صحیفه نور، سخنان مورخه 21/6/58.