دین یعنی چه؟

دین یعنی اعتقاد به آموزه های خدایی برای زندگی کردن از منظر پروردگار

و به عبارتی روشن تر :قوانین زندگی از دیدگاه خداوند.

و متدین به کسی گفته میشود که آن قوانین را پذیرفته و به آن عمل میکند.


اما مطالب و محتوایی دین در چند موضوع خلاصه میشود:

الف) اعتقاد به آفریننده ای برای جهان و جهانیان،با تمام صفات خالق


ب) اعتقاد به این که زندگی دارای دو بخش دنیا و آخرت است و این که آدمی

نه تنها هیچ اطلاعی برای برنامه ریزی در مورد زندگی در آن دنیا و نیز فراهم آوردن مقدمات سفر به آخرت ندارد،که برای زندگی کردن در همین دنیا و روش تعامل با خود و جامعه ،نیازمند راهنمایی های مجدانه پروردگار است.


ج) لزوم متابعت از محتوای دین(البته در اصول دین با درک و شناخت دلیل و سپس قبول آن و در فروع دین با صرف علم پیدا کردن.یعنی همین قدر که فهمیدی مثلا نماز واجب است ،باید آن را به جا آوری حال به چه علت واجب شده و فواید آن چیست و غیره،دیگراز مکلف خواسته نشده است.و در هیچ آیه روایتی نیامده درصورتی نماز واجب است که بدانی برای چه واجب شده است).


نکته:منظور از اصول دین،شالوده و پایه هاب اساسی دین است که اگر هر کدام از آن ها نباشد،ساختمان دبن فرو می پاشد .و آن ها در دبن اسلام پنج مورد است _ هر چند بعضی از فرقع ها برخی از این موارد را قبول نکرده اند_که عبارت اند از :١ . توحید ٢. نبوت ٣. عدل  ۴. امامت ۵. معاد روز قیامت که هر کس یکی ازاین ها را انکار کند در واقع دینی به نام اسلام را نپذیرفته است.



[ ] [ ]
[ ۰نظر ]
نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دعای عظم البلا

قالب وبلاگ

قالب میهن بلاگ


IranSkin go Up