اشتغال بانوان بیرون از منزل از منظر قرآن کریم

🔰با توجه به وضعیت  موجود جوامع  مختلف و وارد شدن #زنان در فضای بیرون خانه برای کار ،آیا قرآن کریم  برای کار کردن بانوان در بیرون از منزل برنامه ای دارد؟ آیا مانع این عمل است؟ یا اینکه با این عمل موافق است؟

✍پاسخ:

✅در ابتدا لازم به ذکر است که قرآن کریم در مباحث #اقتصادی تامین نیاز خانه وخانواده را برعهده #مردان قرار داده است: «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ؛[نساء/34].اما اگر به هر دلیلی این تامین نیاز توسط مرد انجام نشد، زن می تواند با رعایت نکات زیر در بیرون منزل برای تامین نیازهای مالی خانواده کار کند:

1⃣ زن چاره ای جز کار کردن در بیرون منزل نداشته باشد که در این صورت می تواند در بیرون منزل کار کند: «... وَ أَبُونا شَیْخٌ کَبیر؛[قصص/23] و پدر ما پیر مرد کهنسالى است (و قادر بر این کارها نیست.)!» کما اینکه دختران حضرت شعیب(علیه السلام)نیز به خاطر اضطرار در بیرون منزل کار می کردند.»

2⃣ در صورت کار کردن در بیرون از منزل چنانچه در محیط کار مردان نیز حضور دارند از اختلاط و... به پرهیزند: «قالَتا لا نَسْقی حَتَّى یُصْدِرَ الرِّعاء»[قصص/23]همان طور که دختران حضرت شعیب(علیه‌السلام) به حضرت موسی(علیه‌السلام) گفتند:ما [این دامهایمان را] آب نمی دهیم تا [این] شبانان [دامهایشان را] برگردانند وبروند.

3⃣ رفت و آمد با رعایت #موازین_شرعی انجام شود و از ارتباط زیاد با #نامحرم وگفت وگو و... خود داری شود: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً [احزاب/32] پس به گونه اى هوس انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما #طمع کنند، و سخن شایسته بگویید.»

4⃣. رعایت #حیا ( در راه رفتن ورفتار وگفتار) : «فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشی عَلَى اسْتِحْیاء؛[قصص/25] ناگهان یکى از آن دو(زن) به سراغ او آمد در حالى که با نهایت حیا گام بر مى داشت»

👈نتیجه: #قرآن_کریم کار کردن واشتغال زنان را دربیرون منزل ،بارعایت حیا وعدم اختلاط واضطرار مجاز می داند.
 

[ ] [ ]
[ ۰نظر ]
نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دعای عظم البلا

قالب وبلاگ

قالب میهن بلاگ


IranSkin go Up